Renovatie van speelplaatsen

De uitdagingen bij het renoveren van speelpleinen zijn talrijk en gevarieerd: pacificatie, pesten tegengaan, vergroening en gendergelijkheid. Hier volgt een overzicht van het kolossale werk dat de Stad Brussel in haar scholen uitvoert.

“De openbare ruimte is meer ontworpen voor het mannelijke dan voor het vrouwelijke individu, en dezelfde dynamiek geldt voor de traditionele speelpleinen: meisjes zijn onzichtbaar. De inrichting van de speelplaatsen moedigt de uitwisseling tussen meisjes en jongens niet aan, en meisjes zouden zich niet legitiem voelen om zich deze speelplaatsen toe te eigenen”, legt Faouzia Hariche, locoburgemeester voor Openbaar Onderwijs, uit.

De klassieke lay-out van een speelplaats is meestal gebaseerd op een groot gebied in het midden, gewijd aan balsporten, dat onvermijdelijk wordt gedomineerd door jongens. Meisjes of mensen met complexen worden vaak naar de hoeken verbannen… zo zijn de overblijfselen van het gesegregeerde onderwijs.

Een van de aanbevelingen van de experts was om de voorkeur te geven aan een aantal kleine ruimtes in plaats van één grote centrale ruimte. De projecten voor gereguleerde en rustige speelplaatsen benadrukken het belang van de participatieve dimensie, zonering, het doorlaatbaar maken van de grond, vergroening en het aanmoedigen van interactie met de natuur, evenals het voorzien in waterpunten. Er is ook speciale aandacht besteed aan de uitrusting en het meubilair, evenals aan de akoestiek. Tot slot werd er nagedacht over hoe de nieuwe ruimte zou worden gebruikt door de leerlingen, maar ook door andere belanghebbenden van de school, zoals de naschoolse opvang en buurtbewoners.

“Studies hebben aangetoond dat het creëren van een speelplaats met zones voor elk type activiteit geweld en pesterijen tussen leerlingen tot 60% vermindert,” voegt Faouzia Hariche toe.

De Stad Brussel heeft daarom veel geïnvesteerd in de renovatie van haar speelpleinen op zowel lager als middelbaar niveau. Sinds het begin van deze legislatuur werd hiervoor al meer dan 11.500.000 euro uitgetrokken. Dit meerjarenplan zal worden voortgezet zodat op termijn alle speelpleinen in dezelfde geest zullen worden gerenoveerd, naargelang de behoeften.

“We wilden een project dat vooral gericht was op de levenskwaliteit van de leerlingen en het respect voor het milieu. Het voorgestelde project is volledig vernieuwend, met name wat betreft de gebruikte materialen, maar bovenal stelt het ons in staat om de ruimte te heroverwegen in termen van innovatief onderwijs- en bouwbeleid. Met een bijzondere focus op gendergelijkheid in gemeenschappelijke ruimtes leggen we de basis voor een meer egalitaire samenleving,” legt Lydia Mutyebele, schepen van Openbaar Erfgoed, uit.

Naast de renovatie van de gebouwen (speeltuin, toiletten, enz.) zijn er 3 soorten zones gedefinieerd: actief met bal, actief zonder bal en rustig. Deze laatste is onderverdeeld in een ontspanningszone met plaatsen om te zitten, te praten, gezelschapsspelletjes te spelen, enz. en een leerzone die gebruikt wordt voor educatieve activiteiten zoals natuurobservatie, een leeshoek of studie. De binnenplaatsen hebben een groenere uitstraling gekregen, met moestuinen, compostplaatsen, enz. Al deze nieuwe faciliteiten zijn ontworpen met het oog op duurzame ontwikkeling en worden gebruikt voor educatieve doeleinden om actief burgerschap bij leerlingen te ontwikkelen.

Focus op renovatie basisschool Les Magnolias

Het project werd geleid door onderwijsassistenten, leerkrachten, onderhoudspersoneel, de schooldirectie en een aantal leerlingen van de leerlingenraad en vond zijn oorsprong in de cursus burgerschapsonderwijs van de kinderraad.

Naast balspeelplaatsen waar kinderen kunnen rondrennen, hebben de binnenplaatsen nu rustige zones met “denkbanken” en picknicktafels zodat kinderen in alle rust kunnen lezen, ontspannen en nieuwe energie opdoen. Om positieve uitwisselingen en solidariteit aan te moedigen, zijn er “vriendschapsbankjes” geplaatst om kinderen te helpen vrienden te maken en solidariteit en empathie te tonen. Bewegwijzering met pictogrammen dient als leidraad.

Om een burgergerichte school te worden, waar leerlingen kunnen deelnemen aan een gezamenlijke aanpak, is er permanent een verkeersveiligheidsparcours uitgezet op de grond, is er een hele ruimte gewijd aan lezen en is er een moestuin aangelegd.

Tot slot is al het meubilair van de school vernieuwd om een aangename en motiverende leeromgeving te creëren, de klaslokalen flexibeler te maken en al deze onderwijsvernieuwingen te bevorderen (kosten: € 300.000).

Contact:

Thaïs De Bontridder, Kabinet Hariche – 0492/18.10.07 – thais.debontridder@brucity.be

Tarik Mnissar, Mutyebele – 02/279.41.35 – tarik.mnissar@brucity.be

Related News

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *